Zdrowa rodzina – jak się odżywiać?

zdrowe-odzywanie

Każdy z nas słyszał, że „jesteś tym, co jesz”. Co prawda jest to przejaskrawiona przenośnia, ale w gruncie rzeczy popularne powiedzenie ma swój ukryty sens. Jemy nie tylko po to, aby zaspokoić swój głód lub aby sprawić sobie chwilę przyjemności, ale także żeby uzupełnić wszystkie potrzebne mikroelementy w naszym ciele. Poprawny rozwój, dobre samopoczucie na co dzień, odporność oraz szeroko rozumiane zdrowie są uwarunkowane właśnie przez zdrowe odżywianie.

Musimy być świadomi tego, co jeść, w jakich ilościach i porach dnia. Dieta powinna być zrównoważona ilościowo i jakościowo, aby zapewnić sobie zdrowie i zredukować ryzyko chorób wieńcowych, nowotworowych i otyłości. W im wcześniejszym wieku zaczniemy, tym lepiej, dlatego szczególnie ważne jest odpowiednie odżywianie dzieci. Rodzina, jako podstawowa jednostka społeczna, powinna również zadbać o poprawne odżywianie wszystkich jej członków. Ten obowiązek spoczywa oczywiście na rodzicach – powinni oni uczyć swoje dzieci dobrych nawyków żywieniowych w zależności od ich wieku, płci i wzrostu.

Nośnikiem glukozy, czyli głównego źródła energii, są właśnie węglowodany, które znajdują się w pełnoziarnistym pieczywie, ziemniakach i makaronach. Podobną rolę pełnią tłuszcze – zadbaj, aby na waszym stole nie zabrakło nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli olejów roślinnych, ryb i tranu. Dieta, zwłaszcza w młodym wieku, musi obfitować w białko, które odpowiada za mocne kości oraz rozwój całego organizmu. Niestety, produkty mleczne w naszych czasach nie są już takie jak kiedyś, bo tracą swoje wartości odżywcze. Znajdziemy je za to w jajach, kozim serze oraz sprawdzonych produktach mięsnych (wędliny, drób).

Dietetycy zdecydowanie każą unikać słodyczy w dużych ilościach. Cukier i tłuszcze, które zawierają, nie poprawiają naszego zdrowia, a jedynie sprzyjają otyłości. Znacznie zdrowszy cukier znajdziemy w miodzie pszczelim oraz owocach. Te ostatnie przede wszystkim świetnie smakują oraz nadają się na posiłek o każdej porze dnia, nie tylko jako przekąska. Praktycznie wszystkie owoce obfitują w całą gamę witamin, a do tego są źródłem antyoksydantów – zwiększają one odporność komórek nerwowych, znacznie zmniejszając ryzyko nowotworu!

Efekty dzisiejszych posiłków mogą być widoczne w przyszłości, więc warto zastanowić się nad swoją dietą. Niech będzie ona zróżnicowana i niemonotonna, ale jednocześnie zrównoważona pod względem częstotliwości. Zadbaj o zdrowie swojej rodziny, przygotowując najbliższym wartościowe i pożywne posiłki zamiast pustych kalorii.